Tillgängligheten i Office 365

Tillgängligheten i Office 365

Skribent: Niklas Swanberg  /  Kategorier: Office 365  /  Publicerad den 30 oktober 2013

Hur fungerar SLA i Office 365?

Microsoft garanterar en tillgänglighet i Office 365 på 99,9% som man även backar upp ekonomiskt om man inte levererar detta.

De siffror som man presenterar publikt redovisas som en totalsumma över alla Onlinetjänster per kvartal. De inkluderar Exchange, Sharepoint, Lync och Office Web Apps, viktat på antal användare som använder respektive tjänst. Oftast används tjänsterna tillsammans och därför beaktas detta när man väljer att publicera tillgängligheten.

Om vi tittar bakåt så har tillgängligheten globalt de fyra kvartalen från juli 2012 - juni 2013 varit 99.98%, 99,97%, 99,94% samt 99,97%

Värt att notera i de publicerade siffrorna är att Office 365 ProPlus som ju är en del av Office365 inte är med i SLA då den till största del körs lokalt på klienten.

Tillgängligheten gäller vidare för Office 365 för företag, utbildning och myndigheter. Konsumenttjänster är inte med i beräkningen. Enskilda kunder kan ha upplevt lägre tillgänglighet jämfört med de globala siffrorna beroende på plats och användning.

 SLA gäller för följande av Microsofts Onlinetjänster

•Bing Maps Enterprise Platform

•Bing Maps Mobile Asset Management

•Duet Enterprise Online

•Dynamics CRM Online

•Exchange Online Archiving

•Exchange Online

•Exchange Online Protection

•Lync Online

•Office Web Applications

•Project Online

•SharePoint Online

•Translator API

•Windows Azure Active Directory Rights Management

•Windows Intune

•Yammer Enterprise

För att få fram tillgängligheten så mäter Microsoft hur många minuter tjänsten har varit tillgänglig sett till totalt antal minuter under månaden och på det sätter får man fram siffran i procent d.v.s. Tillgängligheten

DVS

100 * (a-b) / a

 a = "Totalt antal minuter i månaden" och b = "Nertiden"

Vad händer då om tillgängligheten är under 99,9%?

Om tillgängligheten en månad är under 99,9% är man berättigad till ersättning enligt följande.

 

Monthly Uptime Percentage

Service Credit

< 99.9%

25%

< 99%

50%

< 95%

100%

 

 

 

Antal visningar (2378)      Kommentarer ()

Taggar: